Vilken laddhybrid har lägst förbrukning och utsläpp?

Hur mycket bensin drar egentligen en laddhybrid? Vi reder ut begreppen!

Vitsen med en laddhybrid är förstås att minska klimatpåverkan genom utsläpp. Därför är det viktigt att köpa en bil som inte är alltför stor och törstig, eftersom det kommer bidra till onödiga utsläpp. Flera stora SUV:ar finns till exempel som laddhybrider, men om dessa körs på bensin är de verkliga miljöbovar. Bäst är förstås att välja en laddhybrid med lång räckvidd på el och att ladda den ofta. Om förbränningsmotorn i bilen är snål hjälper det också att hålla nere förbrukningen.

Vi har tagit fram en tabell över de laddhybrider på svenska marknaden med lägst genomsnittlig förbrukning. Siffrorna baseras på den så kallade EU-körcykeln, som visserligen inte stämmer särskilt bra med verkligheten men däremot gör det möjligt att jämföra bilar med varandra.

Tabellen visar att nya Toyota Prius plug-in (från 2017) är snålast i klassen, tätt följd av Hyundai Ioniq och Kia Niro. Bland kombimodellerna har Kia Optima lägst förbrukning.

 

Modell Förbrukning* CO2 (g/km)
Toyota Prius plug-in 0,10 22
Hyundai Ioniq plug-in 0,11 26
Kia Niro plug in 0,13 29
Kia Optima SW plug in 0,14 33
Audi A3 e-tron 0,15 35
Volkswagen Passat GTE 0,16 37
Volkswagen Golf GTE 0,17 38
Mitsubishi Outlander PHEV 0,17 41
BMW 530e 0,19 44
Volvo V60 D5 0,20 48
Volvo V90 T8 0,20 46
Mini Countryman 0,21 49
Mercedes E 350e 0,21 49

Källa: miljofordon.se och tillverkarnas hemsidor.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *